File

Ik ben op weg naar huis. En ja hoor, vlak bij Arnhem is het raak. File op de A12. Er is een ongeluk gebeurd en alles naar één rijstrook. Veel automobilisten beginnen zich vervelend te gedragen. Afsnijden, voordringen en veel zaken zoals dashboardkastjes opruimen en appen die niet op een snelweg thuishoren.

Netjes op hun beurt wachten is niet veel automobilisten gegeven. En alle mindfullness-trainingen ten spijt, het valt ook mij niet om rustig te wachten. Verveling en irritatie strijden om voorrang. Ik begin onnodig de dropjes op te eten



Files. Een hardnekkig probleem. Talloze oplossingen passeren regelmatig de revue. Asfalt erbij is eenvoudig te bedenken maar zonder veel financiële en milieuconsequenties gaat niet zomaar. En ter plekke even de file oplossen? Zeker niet simpel. Kortom het kost veel tijd en moeite om het probleem een klein beetje te verminderen.

Thuis rennen en vliegen om op tijd op de training te komen. Al snel is de mijn groepje aan het voetballen en ik kijk om mij heen. En plotseling overvalt het me:"Ik sta alweer op de A12?!". Om mij heen staan veel files. Kinderen die achter elkaar in een rijtje staan te wachten totdat ze naar één rijstrook, of in dit geval naar één doel, mogen invoegen.



Het bijbehorende gedrag is treffend. Ook hier: afsnijden, voordringen en zaken als klieren of duwen  die niet op een voetbalveld horen. Net als automobilisten kunnen de kinderen ook niet rustig op hun beurt wachten. En dropjes hebben ze hier niet voorhanden.

Het grote verschil tussen het voetbalveld en de A12 is natuurlijk dat files ter plekke snel op te lossen is. Asfalt erbij zonder kosten en milieueffecten?  Fluitje van een cent! Doeltjes erbij, meer pionnen, meer looproutes, meer groepjes. Je hebt in een oogwenk meer rijstroken dan spelers. Zodat de spelers niet onnodig in de file staan.  Dus trainers: weg met files op het voetbalveld. De A12 komt dan misschien later nog eens.


Reacties

Berichten

Wisselen

Tactiek

Opstellingen

Winnen

Voetbaljeukwoorden

Elf tips om kampioen te worden

Meiden

Pupillentaal